SELAMAT DATANG 欢迎分享

Saturday 3 December 2011

Perkembangan Teknologi (Pengangkutan)

Sebelum kedatangan kenderaan bermotor, jalan-jalan di negara kita hanyalah lorong-lorong kecil dan denai-denai



Lakaran gambar menunjukan bagaimana anok diikat pada lembu, kemudian diletakkan guni padi. Kekuatan lembu inilah digunakan oleh para petani untuk mengangkut guni padi menggunakan anok.


Gambar menunjukan kereta kuda yang digunakan untuk membawa penumpang pada masa dahulu.

Gambar menunjukan lanca yang ditarik oleh seorang yang gagah dan kuat.


Beca roda tiga, kusyennya diperbuat daripada sabut kelapa dan dilengkapi dengan penyandar. Beca digunakan untuk membawa dua penumpang dewasa dan seorang atau dua orang kanak-kanak. Bumbungnya diperbuat daripada kanvas yang boleh dibuka atau ditutup mengikut keperluan. Beca masih lagi digunakan di sekitar bandar Alor Setar untuk jarak terdekat 3 km.


Basikal yang digunakan oleh posmen untuk menghantar surat pada tahun 1950an.



Rolls-Royce adalah motokar pertama yang dikeluarkan Britain pada tahun 1909. Kereta ini mempunyai rekabentuk yang panjang dan mampat. Kereta yang digunakan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Al-Haj, Perdana Menteri Malaysia Pertama. Akhir sekali, kereta ini digunakan sebagai kereta khas untuk membawa Duta-Duta dan Pesuruhjaya Tinggi Asing ke Istana Negara untuk menyerahkan surat tauliah mereka kepada Seri Paduka Baginda yang DiPertuan Agong sebelum diserahkan kepada Muzium Negara oleh Jabatan Kerja Raya

No comments:

Post a Comment